My photo
Dream until your dreams come true.

Thursday, May 16, 2013

Assalamualaikum,

16 May 2013 merupakan Hari Guru bagi semua Guru di seluruh dunia. And as for me, ia merupakan salah satu hari yg bermakna sepanjang bulan Mei. Why? I'm gonna tell you why.

Aku menerima tawaran interview untuk menjadi guru sekolah rendah subjek matematik. Sangat epik bukan? Aku di-interview untuk menjadi guru pada hari guru. Rasa macam honoured sangat. So, in this post aku akan menceritakan sedikit sebanyak tentang interview aku tadi.

First of all, sesampai aku di pusat interview, aku kene jawab ujian Insak ((135soalan dalam 30minit)) which jawapan dia kita kena pilih either A or B. sangat senang sampai termenguap aku time jawab. lol

The second session pula interviewer tu bahagikan calon calon kepada 4 kumpulan. Satu kumpulan 7orang. Dalam sesi kedua, interviewer tu akan buka satu video dan calon calon kena nyatakan apa mesej yg disampaikan oleh video itu. Kira macam perbincangan laaaa..

Memandangkan majoriti calon calon dalam kumpulan aku berasal dari sekolah berasrama penuh, maka bahasa pertuturan mereka mak aiii... memang bahasa melayu yang ala ala nak berbahas gaya parlimen cenggitu. tang aku krik.. krik.. bahasa pasar bahasa rojak semua keluar. HAHAHA K. 

And asal aku nak buka mulut nak bagi pendapat je mesti ada orang potong. Sibuk nk bagi pendapat time aku nk bagi pendapat. Dengan hadis peribahasa semua bagai. Disebabkan aku malas nk berdebat, aku pun mendiamkan diri. Kau nk sangat bercakap kan? hah ambil la ambil. Malas aku nak layan.. lol

Masa tu rasa macam nk keluar bilik interview tu, sebab rasa macam dah putus harapan -.-

Tiba masa untuk sesi ketiga, dia nak dengar communication skills in english. And I was like maaaaaaaati la aku kalau dia tanya fakta dalam English. First dia tuju soalan untuk budak sbp "What are the advantage and the disadvantages of boarding school?"

Diorang yang tadinya petah bercakap dalam bahasa melayu tadi kini terdiam seribu bahasa. Setiap pertuturannya diselitkan dengan perkataan "err.. err.." Aku seolah olah tersenyum. lol senonoh sangat.. :P
tiba giliran aku, aku dah takut sebab tak tahu soalan ape yang bakal diajukan kepadaku.

Inverviewer tu bertanya kepada aku, "What did you do during your SPM break?" Ya Allah excitednya aku time dengar soalan tu. Bersyukur gila tu bukan soalan fakta. Habis sedap aku menggoreng sampai interviewer tu tergelak time aku cakap sebab dia tengok betapa excitednya aku jawab.

Conclusionnya, the interview was great, but I wont count on it. Sebab ramai lagi yang lebih layak daripada aku. Kalau dapat Alhamdulillah, kalau xdapat God has better plans for me. :)

Opps, sebelum aku terlupa..
Happy Teacher's Day
to each and every single teacher around the world.

p/s if you can read/understand this well, you must thank all your teachers. They helped you to read. lol