My photo
Dream until your dreams come true.

Wednesday, August 21, 2013

Assalamualaikum, 
For some of you yang tak tahu, kini aku sedang melanjutkan pelajaran di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Foundation in Economics and Management Science in Gombak. and most of you ramai tertanya tanya "why UIAM?" satu soalan yang agak sukar dijawab sebenarnya. maka biarlah ia terus menjadi tanda tanya.

okay, kalau dah nama pun masuk UIAM semua benda pon kena jaga. Maksudnya dari segi akhlak, peribadi, pergaulan semua pon akan ada batas. But it's a good thing sebab as a muslim, kita memang patut ada batas batas tu dalam kehidupan.

But one thing that aku tak suka is that some of budak kat sini sangat narrow-minded. Judgemental to be exact. They tend to judge every single thing. Walaupun benda tu tak salah, tapi kalau dah tak kene gayanya automatically ia akan jadi salah. Just a quick reminder "Judgemental bukan ciri pendakwah yang baik."

Dari segi pembelajaran, Alhamdulillah aku tiada masalah yang kronik. Tapi dari segi kawan tu yang bermasalah sikit. Bagi budak yang boleh dikatakan gila babi macam aku ni, usually aku sangat senang untuk buat kawan tapi kat sini cam nok harom HAHAHAHA Dalam sebulan lebih jugakla aku menyendiri menjadikan smartphone sebagai peneman.

Mungkin salah aku jugak sebab terlalu terperangkap dengan masa lalu, mengharapkan berenam untuk berada disisi aku selalu. But then slowly aku mula bergaul, slowly aku memperoleh kawan yang boleh menerima aku seadanya.

Kat sini cara pembelajaran dia sama je macam Universiti lain, cumanya ada penambahan Language subject which is Arabic. Mula-mula tu macam kindda interesting untuk belajar bahasa Arab, bahasa Al-quran tapi lama lama tuh dah lost. dah tak boleh nak teruskan dah give up.

Dah la tak ada kawan, nak buat Bahasa Arab pon tak reti, homesick pulak tu. memang nangis memanjanglah jawabnyaa. Rasa macam dah tak boleh nak sambung pengajian kat sini. nak lari jauh jauh. nak kawin! HAHAHAHA 

Setiap hari aku akan mempersoalkan ; "kenapa aku kene belajar bahasa arab?", "kenapa aku tak ada kawan?", "kenapa aku pilih nak masuk uia?", "kenapa Allah saja nak uji aku?", "Apa salah aku?"

and then one day, i came across to this :
"Allah knows you are tired,
Allah knows it's difficult.
You must also know that Allah
would never put you in a situation
that you could not handle."
-KhadimulQuran-

I smiled.